Grotenhuis Adviseert
  • HOME
  • PROJECTEN
  • BLOG
  • PUBLICATIES
  • CONTACT
Grotenhuis Adviseert
  • HOME
  • PROJECTEN
  • BLOG
  • PUBLICATIES
  • CONTACT
May 14

Cruiseschip als Living Lab

  • May 14, 2019
  • Creative Industries, Digitalization
  • big data, creative industries, digitalization, living lab

Een cruiseschip representeert een minisamenleving, of ‘drijvende stad’, waar mensen samen eten, drinken, sporten, recreëren, overnachten en op excursie gaan. Vraagstukken als gezondheid (hygiëne), veiligheid, afval (in relatie tot de grote hoeveelheden voedsel), duurzaamheid (in relatie tot ‘schonere schepen’), maar ook mensen bewust maken van hun ecologische voetafdruk op het schip.

Cruisen in helemaal in, niet alleen voor ouderen, juist ook voor jongeren en (jonge) gezinnen. Een ietwat decadente manier om wat van de wereld te zien zonder teveel moeite te doen met behoorlijk comfort: een mooi voorbeeld van de beleveniseconomie. De afgelopen tien jaar is het aantal Nederlanders dat op cruise ging fors gestegen, met in 2017 circa 110.000 mensen[i].

Zo beschouwd is een cruiseschip een geweldige proeftuin of living lab om gedrag te observeren, of zelfs hierop te interveniëren. De doelgroep is voor een vaststaande periode stabiel en daarmee geschikt om patronen te destilleren. Big data en kunstmatige intelligentie kunnen in sterke mate bijdragen aan het meten en analyseren, maar tevens aan het beïnvloeden van verandering in gedrag en het meten van effect.

Denk aan sensoren of RFID tags om te kunnen meten. Ook de persoonlijke cruisepas (waarmee je alles afrekent aan boord en wat tevens als toegangspas dient) kan hier goed voor worden benut en wellicht op termijn zelfs een implantaat. Hoeveel tijd en op welke tijden brengt men waar door en in wiens gezelschap? Hoe kun je passagiersstromen in goede banen leiden?

Meer specifiek kan hier bij uitstek een rol liggen voor de creatieve industrie, in combinatie met big data wetenschappers. ‘Ontwerpen voor gedrag’ en ‘the human touch’ vormen belangrijke bouwstenen van de kennis- en innovatieagenda[ii] van de topsector creatieve industrie. Het onderzoeks- en innovatieprogramma voor big data Commit2Data[iii] sluit hier ook goed op aan met diverse programmalijnen.

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het regieorgaan voor praktijkgericht onderzoek SIA[iv] organiseren reeds calls voor dit type onderzoek, waarbij zowel HBO en WO een rol kunnen pakken. Na het onderzoeksterrein van festivals als tijdelijke steden, nu dan cruiseschepen als drijvende steden?

[i] https://www.cruisereiziger.nl/2018/10/04/cruisevakanties-onder-millennials-steeds-populairder/

[ii] https://www.clicknl.nl/kennis-en-innovatieagenda/

[iii] www.commit2data.nl

[iv] http://www.regieorgaan-sia.nl

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Comments are closed.

Recent Posts

  • Naar meer synergie in onderwijs, onderzoek en ondernemerschap
  • Onderwijs en onderzoek in het gedrang
  • Trends in digitalisering van onderwijs

Categories

  • Artificial Intelligence
  • Brain
  • Brain
  • Cognition & Behavior
  • Cognition and Behavior
  • Creative Industries
  • Digitalization
  • ECBN
  • Knowledge Economy
  • Publications
  • Research and Education
  • Uncategorized

Tags

artificial imagination artificial intelligence behavioral change big data business models China circular economy cognition creative city creative class creative economy creative industries cross-overs crypto design digitalization ecosystems education effective altruism entrepreneurship European Commission exclusion fashion health and well-being innovation instrument Kazachstan key area living lab MindLabs Musea NeurolabNL policy public-private partnerships research SDG smart Society 5.0 start-ups topsector Trends U Create valorization value creation World Expo

Contactgegevens

Grotenhuis Organisatieadvies BV
Dr. Frits D.J. Grotenhuis
Postbus 3199
3760 DD Soest
T. 06 45780523

Privacybeleid

Copyright 2017 - Grotenhuis Organisatieadvies BV