Grotenhuis Adviseert
  • HOME
  • PROJECTEN
  • BLOG
  • PUBLICATIES
  • CONTACT
Grotenhuis Adviseert
  • HOME
  • PROJECTEN
  • BLOG
  • PUBLICATIES
  • CONTACT
Apr 06

Onderwijsvernieuwing in tijden van corona

  • April 6, 2020
  • Artificial Intelligence, Digitalization, Research and Education
  • AI, digitalisering, innovatie, kwaliteit, Onderwijs

Kans en gevaar

In de Chinese taal kent het woord ‘crisis’ twee karakters: kans en gevaar. Ook de uitdrukking ‘never waste a good crisis’ sluit hier goed op aan. Dit geldt zeker voor onderwijsland waar nu onder veel druk veel vloeibaar wordt. Dit proces is evident geen sinecure, met een vreselijke aanleiding en nog onduidelijke afloop.

Onderwijsvernieuwing gaat vaak moeizaam, dit geldt ook voor digitalisering van onderwijs. Niet als doel op zichzelf, maar als middel om onderwijs ook op afstand en op elk moment te kunnen aanbieden. Denk ook aan de discussie over en relevantie voor leven-lang-leren. Met de corona crisis krijgt digitalisering van onderwijs een enorme impuls. De urgentie maakt dat op grootschalige wijze de ontwikkeling van online onderwijs en zelfs – examinering enorme sprongen maakt. Naast het digitaal kunnen aanbieden van onderwijs wordt de rol van kunstmatige intelligentie steeds prominenter.


Kunstmatige intelligentie en onderwijs 

De recente ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is indrukwekkend, mede als gevolg van toegenomen rekensnelheid en opslagcapaciteit. De exponentieel groeiende hoeveelheid data vormt de brandstof voor algoritmen en daarmee toepassingen in kunstmatige intelligentie, zoals in onderwijs. Daarmee wordt steeds meer (individueel) maatwerk onderwijs mogelijk.

Enkele basale voorbeelden hiervan in het primair onderwijs zijn ‘rekentuin’, ‘taalzee’ en ‘words & birds’. Veel volwassenen kennen ook ‘duolingo’, voor het aanleren van een vreemde taal. In deze voorbeelden bepaalt een algoritme het niveau op basis van jouw voortgang (individueel maatwerk) in plaats van klassikaal (‘one size fits all’ benadering). Ook worden steeds meer spel elementen (gamification) ingezet om mensen te motiveren te leren.

Met behulp van kunstmatige intelligentie heeft ook learning analytics de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Met behulp van grote hoeveelheden data kan niet alleen maatwerk worden geleverd, maar ontstaan ook steeds meer inzichten over de effectiviteit van methoden zowel in onderwijs als examinering. Naast beschrijvende data en voorspellende data zullen voorschrijvende data een belangrijke game changer worden, zeker ook in onderwijsland. Een ethisch perspectief is hierbij geen overbodige luxe.

Sociale interactie

In eerste instantie zit digitalisering van onderwijs zelf in een versnelling, aangedreven door de corona crisis, waarbij leerlingen enkele maanden vanuit huis moeten werken. Digitale platforms en toepassingen worden snel doorontwikkeld, waarbij het spannend is welke onderwijsplatforms overblijven. Dit in analogie met het ontstaan van zoekmachines in de jaren negentig en Google die als grote winnaar is overgebleven. 

In tweede instantie zal het benutten van big data een grotere de rol krijgen in de ontwikkeling van algoritmen voor nieuwe toepassingen in onderwijs en examinering. Andere landen, zoals de Verenigde Staten, zijn hier al veel verder mee. Daar bestaat reeds een hele industrie rond digitale onderwijs en zijn kennisinstellingen hier al veel meer mee bekend. 

Tegelijkertijd zal de behoefte aan sociale interactie, zeker voor wat betreft het proces van leren tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en docent, prominent blijven. Daarmee zal digitaal onderwijs, onderwijs op locatie naar verwachting niet vervangen maar wel (blijvend) versterken. Laat dit een positief effect zijn van de coronacrisis, mede in het kader van leven-lang-leren.

Kwaliteit en diploma’s

Op 24 maart 2020 heeft Minister Slob van OCW bepaald dat het centraal examen komt te vervallen en dat leerlingen dus op basis van schoolexamencijfers slagen. Dit is in de tweede wereldoorlog eerder gebeurd. Een interessante gedachte daarbij is of dit op langere termijn verschil maakt in bijvoorbeeld kansen op de arbeidsmarkt en carrière.

De romanschrijver en filosoof Robert Pirsig beschreef in zijn boek Zen en de Kunst van het Motoronderhoud (1974) al het onderwijsexperiment waarbij geen cijfers werden gegeven aan leerlingen. De redenatie hierbij: motivatie en vertrouwen. De leerlingen die normaal hun best niet doen, zouden dat nu nog steeds niet doen. De leerlingen die normaal gemotiveerd zijn en hard werken, blijven dat wel doen was de argumentatielijn. 

Laten we de eindexamenleerlingen 2020 volgen en kijken hoe zij zich ontwikkelen. Mogelijk kan het huidige onderwijs hiervan leren…

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Comments are closed.

Recent Posts

  • De metropolis als bakermat van de kenniseconomie
  • AI for good
  • Digitale universums in China en de VS: balanceren tussen ondernemerschap en de overheid

Categories

  • Artificial Intelligence
  • Brain
  • Brain
  • Cognition & Behavior
  • Cognition and Behavior
  • Creative Industries
  • Digitalization
  • ECBN
  • Knowledge Economy
  • Publications
  • Research and Education
  • Smart Cities
  • Uncategorized

Tags

AI artificial imagination artificial intelligence behavioral change big data business models China circular economy cognition creative city creative class creative economy creative industries cross-overs crypto design digitalization education effective altruism entrepreneurship European Commission exclusion fashion health and well-being innovation instrument Kazachstan key area living lab MindLabs Musea NeurolabNL overheid policy public-private partnerships research SDG smart start-ups topsector Trends U Create valorization value creation World Expo

Contactgegevens

Grotenhuis Organisatieadvies BV
Dr. Frits D.J. Grotenhuis
Postbus 2096
3800 CB Amersfoort
T. 06 45780523

Privacybeleid

Copyright 2021 - Grotenhuis Organisatieadvies BV